مبانی کار افرینی دکتر غلامحسین حسینی نیا16
نوشته شده توسط : محمد رضا ثمری

عرضه نیروی تحصیل کرده دانشگاهی

 

بر اساس آمار موجود، تعداد مراکز آموزش عالی طی دوره 75-1355 از 244 مرکز به 440 مرکز افزایش یافته است . با احتساب واحدهای پیام نور (120 مرکز) و دانشگاه آزاد(115 مرکز) جمعیت با تحصیلات عالی طی همین دوره با رشد متوسط سالانه 4/11 درصد به 2467776 نفر رسیده است. نرخ رشد متوسط دانش آموختگی دانشجویان از مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی نیز طی دوره 78-1355 ، به 4/7 درصد یا به عبارتی در سال نهایی دوره مورد بررسی (1378) بیش از 5 برابر سال اول دوره بوده است.

جداول (1-2)، (2-2) و (3-2) وضعیت تعداد پذیرفته شدگان، دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و غیر دولتی در سال تحصیلی 85-84 را بر اساس آمار موجود نشان می دهد


 

 

جدول (1-2) تعداد دانش آموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و غیر دولتی در سال تحصیلی 85-84

 

گروه تحصیلی

دولتی

غیر انتفاعی

دانشگاه آزاد

جمع

جمع

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

پزشکی

16443

24071

13

26

4065

4627

4653

20521

28724

علوم انسانی

36383

60255

3642

5711

45286

77429

83140

85311

143395

علوم پایه

10043

15674

331

464

11281

14317

14781

21655

30455

فنی-مهندسی

9925

40305

3495

7288

11894

53243

60531

25314

100836

کشاورزی و دامپزشکی

5134

10652

157

222

2743

9275

9497

8034

20149

هنر

6731

10999

1389

2082

2344

3606

5688

10464

16687

جمع

84659

161956

9027

15793

77613

162497

178290

171299

340244

 

مأخذ: آمار آموزش عالی ایران ، سال تحصیلی 86-85

 

 

 

جدول (2-2) تعداد پذیرفته شدگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دولتی و غیر دولتی در سال 86-85

نوع تحصیل

دولتی

غیر دولتی

جمع

جمع

غیر انتفاعی

دانشگاه آزاد

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

روزانه

209177

344098

23254

44663

96192

254630

299293

328623

643391

شبانه

31362

61209

 

 

 

 

 

 

 

فراگیر

21442

36067

 

 

 

 

 

 

 

الکترونیکی

204

800

 

 

 

 

 

 

 

آزاد

167

486

 

 

 

 

 

 

 

بورسیه

28

82

 

 

 

 

 

 

 

جمع

262380

442742

 

 

 

 

 

381826

742035

                     

 

 

 

جدول (3-2) توزیع دانشجویان دانشگاههاو مؤسسات آموزش عالی در سال تحصیلی 86-85

نوع تحصیل

دولتی

غیر دولتی

جمع

جمع

غیر انتفاعی

دانشگاه آزاد

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

زن

جمع

روزانه

673188

1127836

50625

94847

593394

1289654

1384501

1317207

2512337

شبانه

103201

194266

 

 

 

 

 

 

 

پودمانی

27311

64274

 

 

 

 

 

 

 

فراگیر

33676

55253

 

 

 

 

 

 

 

الکترونیکی

945

1444

 

 

 

 

 

 

 

آزاد

229

682

 

 

 

 

 

 

 

مشترک

54

137

 

 

 

 

 

 

 

بورسیه

20

135

 

 

 

 

 

 

 

جمع

838174

1444027

 

 

 

 

 

1482193

2828528

وضعیت آمار دانشجویان و دانش آموختگان مراکز آموزش عالی حکایت از رشد قابل توجه آن در طی سال های اخیر دارد.از سویی ارزیابی سیاست های اقتصادی کشور نشان می دهد که این سیاست ها نتوانسته اند زمینه اشتغال نیروی انسانی متخصص متناسب با روند عرضه آن رشد نداشته است. به طوری که با وجود آنکه شاهد رشد دو شاخص "نسبت شاغلین دارای آموزش عالی به کل شاغلین " و "نسبت شاغلین دارای آموزش عالی به شاغلین باسواد" به ترتیب از 3 درصد و 5/7 درصد در سال 1355 به 6/9 درصد و 2/12 درصد در سال 1375 هستیم ،لیکن ارقام مربوط به شرایط بیکاری این قشر طی دوره مورد بررسی نیز حکایت از آن دارد که نسبت بیکاری دارای آموزش عالی به کل بیکاران و همچنین نسبت بیکاران دارای آموزش عالی به بیکاران باسواد نیز دارای روندی افزایشی بوده است. در دوره مذکور میزان شاخص های ذکر شده به ترتیب از 1/1 درصد و 5/3 درصد در سال 1355 به 4 درصد و 8/4 درصد در سال 1375 افزایش یافته است.

 

جدول(4-2) نسبت شاغلین/بیکاران دارای آموزش عالی به کل شاغلین/بیکاران

سال

1355

1365

1370

1375

نسبت شاغلین دارای آموزش عالی به کل شاغلین

3

5/4

6/5

6/9

نسبت شاغلین دارای آموزش عالی به شاغلین باسواد

5/7

6/7

7/7

2/12

نسبت بیکاران دارای آموزش عالی به کل بیکاران

1/1

8/1

-

4

نسبت بیکاران دارای آموزش عالی به بیکاران باسواد

5/3

7/2

-

8/4

مأخذ: سازمان برنامه و بودجه ، مطالعات آماده سازی تدوین برنامه سوم توسعه (جلد سوم) 1378

 

 

عوامل مؤثر بر عرضه نیروی کار متخصص

 

عرضه نیروی کار یعنی شمار افرادی که در یک کشور در جستجوی کار هستند. عرضه نیروی کار در اساس به رشد جمعیت ، ترکیب سنی و جنسی و نرخ مشارکت هر یک از گروههای جمعیتی وابسته است. در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی عرضه نیروی کار در نگاه اول به جمعیت دانشجویی و نرخ فارغ التحصیلی دانشجویان بستگی دارد که خود جمعیت دانشجویی وابسته به ظرفیت دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است. در ایران ظرفیت پذیرش دانشجویان را دولت تعیین می کند. عرضه متخصصان عمدتاً از سوی دانشگاههای داخلی صورت می گیرد. سهم دانشگاههای خارج از کشور در عرضه نیروی کار متخصص ناچیز است. بدین لحاظ بازار کار محققان را می توان یک بازار انحصاری به شمار آورد که تابع تصمیمات دولتمردان است . لیکن تجربیات سالهای اخیر نشان می دهد که خود سیاستگذاران تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارند که مهمترین آنها فشار جمعیت رو به افزونی فارغ التحصیلان دبیرستانی است که متقاضی ادامه تحصیل در دانشگاهها می باشند(سلامتی و ذوالفقاری ، 1382).

علاوه بر رشد شمار دانشجویان که موجب تسریع رشد عرضه نیروی کار تحصیلکرده می شود، ترکیب جنسی دانشجویان نیز بر عرضه نیروی کارمؤثر است .کم یا زیاد بودن سهم زنان در جمعیت دانشجویی ونقش زنان در بازار کار کشور نیز در عرضه نیروی انسانی از اهمیت وافری برخوردار است . از سوی دیگر موضوع عرضه نیروی انسانی با مسئله مهاجرت نیروی کار نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. خروج فارغ التحصیلان دانشگاهی  ازکشور منجر به کاهش عرضه نیروی کار و ورود متخصصین موجب افزایش عرضه نیروی کارمتخصص در داخل کشور می شود. مسئله ورود و خروج متخصصین ، خود مسئله نسبتاً پیچیده ای است که پاسخ به آن نیاز به بررسی همه جانبه شرایط عرضه و تقاضای نیروی کار، سطح دستمزدها ، شرایط زندگی سیاسی و اجتماعی و پیش بینی آینده چه در داخل و چه در خارج دارد(محسنین ، 1376).

شاید به طور کلی بتوان گفت عرضه نیروی کار دارای آموزش عالی ،تابعی از جمعیت ، تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهها، تعداد دانشجویان،وضعیت بازارکار آموزش عالی در سایر کشورها(که باعث مهاجرت ویا عدم مهاجرت افراد به سایر کشورها شده و میزان عرضه نیروی کار داخلی را تغییر می دهد)، نرخ مشارکت افراد دارای آموزش عالی و ... می باشد.

 

روند افزایشی تعداد دانش آموختگان

 

عرضه نیروی کار یکی از پارامتر های اساسی تعیین کننده وضعیت بیکاری است که تابع عوامل مشتمل بر افزایش نسبت جمعیت 10 ساله و بیشتر به کل جمعیت، افزایش نسبت جمعیت جوان به کل جمعیت ، رشد عرضه نیروی کار زنان و تغییر نگرش جامعه نسبت به کار زنان در بیرون از خانه ، گسترش آموزش عالی و افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهها و رشد ناچیز تقاضای نیروی کار می باشد(قیاسیان، 1382).

دانشگاهها وظیفه پرورش و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور را بر عهده دارند. محصول دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ، دانش آموختگانی است که پس از گذراندن دوره آموزش ، وارد بازار کار و عرصه کسب درآمد می شوند. با نگاهی به جدول شماره 1 ، مشخص می شودکه در سه دهه گذشته تعداد دانش آموختگان دانشگاهی به جز در سالهای 1357 تا 1359 که تحت تأثیر تحولات انقلاب اسلامی قرار گرفته، تقریباًهمواره در حال رشد بوده است به طوری که از 10769 نفر در سال 1348 به 146854 نفر در سال 1383 افزایش یافته است.(جدول (5-2)

 

 

 

جدول شماره (5-2): توزیع تعداد دانش آموختگان در سالهای تحصیلی 49-1348 تا 83-1382 به تفکیک جنس

سال تحصیلی

دانش آموختگان

زن

مرد

جمع

درصد زنان

درصد مردان

نرخ رشد

49-1348

2051

8718

10769

05/19

95/80

 

50-1349

4798

13452

18250

29/26

71/73

99/40

51-1350

5912

12036

17948

94/32

06/67

68/1-

52-1351

9847

16481

26328

4/37

6/62

83/31

53-1352

10663

19962

30625

82/34

18/65

03/14

54-1353

10396

21180

31576

92/32

08/67

01/3

54-1355

11488

26058

37546

6/30

4/69

90/15

56-1355

12884

32163

45047

6/28

4/71

65/16

57-1356

12362

22241

34603

73/35

27/64

18/30-

58-1357

10233

25326

35559

78/28

22/71

69/2

591-1358

12502

30212

42714

27/29

73/70

75/16

62-1361

2280

2513

4793

57/47

43/52

17/791-

63-1362

2750

9081

11831

24/23

76/76

49/59

64-1363

6714

12230

18944

44/35

56/64

55/37

65-1364

9325

19543

28868

3/32

7/67

38/34

66-1365

8431

18488

26919

32/31

68/68

24/7-

67-1366

9706

18931

28637

89/33

11/66

00/6

68-1367

10220

22790

33010

96/30

04/69

25/13

69-1368

10734

26650

37384

71/28

29/71

70/11

70-1369

11704

21152

32856

62/35

38/64

78/13-

71-1370

16576

25777

42353

14/39

86/60

42/22

72-1371

18612

40582

59194

44/31

58/68

45/28

73-1372

19552

44313

63865

61/30

39/69

31/7

74-1373

21939

52231

74170

58/29

42/70

89/13

75-1374

26938

56442

83380

31/32

69/67

05/11

76-1375

28361

55521

83882

81/33

19/66

60/0

77-1376

22336

58689

81055

59/27

41/72

49/3-

78-1377

40432

65504

105936

17/38

83/61

49/23

79-1378

48492

72805

121297

98/39

02/60

66/12

80-1379

52728

72633

125361

06/42

96/57

24/3

81-1380

56037

71080

127117

08/44

92/55

38/1

82-1381

64378

73970

138348

53/46

47/53

12/8

83-1382

70712

76142

146854

15/48

85/51

79/5

 

مأخذ:وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،گزیده آمار آموزش عالی ایران

 

از نظر ترکیب جنسی ، در سال 1348 تعداد 2051 نفر(05/19درصد) از فارغ التحصیلان را زنان تشکیل می دهند. این تعداد در سال 1382 به 70712 نفر (15/48 درصد) رسیده است . همچنان که ملاحظه می شود نسبت زنان به مردان در طی سالهای 1348 تا 1383 در حال افزایش است.

اگر چه هنوز اکثریت فارغ التحصیلان را مردان تشکیل می دهند ولی به نظرمی رسد با توجه به عدم محدودیت در مورد جنسیت پذیرفته شدگان دانشگاهها و سهم فزاینده دانش آموزان دختر دبیرستانی، این نسبت در آینده ای نزدیک به نفع زنان خواهد بود که در نتیجه آن ، یافتن کار برای مردان مشکل تر خواهد شد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ودانشگاه آزاد اسلامی ، تعداد پذیرفته شدگان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور بر حسب جنس طی سال های 1375 تا 1381 به شرح جدول شماره 2 می باشد:

 




:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مهر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: